Rapport från KPMC 2014

Så var den nionde upplagan av turneringen Korean Prime Minister's Cup, även känt som KPMC, färdigspelad. Sveriges representant var som bekant Jakob Bing 3D, en lista över alla spelare finns här. Jakob fick tufft motstånd direkt från start den första dagen mot Khai Yong Cheng 3D från Malaysia. Trots förlust i första ronden så fick Jakob sedan möta två ännu starkare spelare i rond två och tre: Emil Bustamente 5D från Mexico (som till slut hamnade på 6:e plats i turneringen!) och Vesa Laatikaien 5D från Finland. Jakob kämpade tappert den första dagen men fick erkänna sig besegrad även i dessa två ronder. Under dag två så blev motståndet lättare. Jakob mötte Jeremie Herz 3K från Luxemburg,  Andre Connell 2D Från Sydafrika och till sist Albertas Petrauskas 1D från Litauen. Denna dag blev det vinst för Sverige i alla tre matcherna. Totalt sett fick alltså Jakob tre vinster och tre förluster och Sverige slutade på plats 28 av 52 i turneringen. Väl spelat Jakob! De fullständiga resultaten finns här i EGD. Jakob blev också intervjuad i Internationella goförbundets magasin RANKA, och texten finns online.
(Foto: Jakob mot Jeremie Hertz från Luxemburg i rond fyra, av Ito Toshiko för RANKA)