Peder och Micael klara för spel mot Finland

Denna tisdagskväll bjöd på underhållning av alltför sällan skådat slag: två seriösa dan-partier i Svenska rummet på KGS. Fyra spelare spelade en första omgång i en knock-out turnering för att välja ut vilka tre som gör Fredda 6D sällskap i EM-laget mot Finland nästa tisdag den 25:e november. Två spännande partier spelades parallelt: John mötte Peder och Micael spelade mot Charlie. Segrande ur spänningen gick Peder och Micael som därmed är garanterade en plats i laget mot Finland om en vecka, den 25:e November, tillsammans med Fredda 6D. Vem som får den sista platsen i laget mot Finland (där fyra bräden spelas parallellt) avgörs genom ytterligaren en match där Charlie möter John. När och var meddelas snarast. Nedan följer lagkaptén Eskils personliga summering av kvällens matcher. Partierna nedan har kommenterats av Fredda 6D. (Klicka på rubriken eller på Läs mer för att se hela texten)

John Karlsson 4D (vit) mot Peder Wiklund 4D (svart)

John och Peder har bara mötts en gång tidigare i en turnering, nämligen i SM 2006 då de båda spelade som 2D. Det var bra länge sen så det är svårt att sia om utgången av dagens match då de båda är 4D. Vi från Göteborg gissar att formen blir avgörande.

Redan i öppningen blev det lurigt, när Peder (svart) fick ett minimalt hörn i utbyte mot två svaga vita grupper på utsidan. Publiken spekulerade med Fredda i spetsen om hur komplicerat partiet nu skulle bli medans vit försökte klara sig undan med båda grupperna samtidigt, en svår utmaning. Svart lyckades mycket riktigt fånga en av dem, och efter knappt 50 drag så tyckte Fredda 6D att svart hade tagit ledningen. Frågan var nu om vit skulle lyckas använda sina “döda” stenar för att skapa farligheter längre fram. Tyvärr kom aldrig den chansen utan istället så lyckade svart vinna en fight i ännu ett hörn. Svårt läge, och vit gav upp partiet efter 87 drag. Därmed fick Peder en plats i EM-laget mot Finland – grattis!

Download SGF

Micael Svensson 2D (vit) mot Charlie Åkerblom 4D (svart)

Micael och Charlie har också bara mötts en gång tidigare i en turnering, men då ganska nyligen – i Stockholm Open 2014 då Charlie vann. Så, även om statistiken är färsk så är en match inte mycket underlag för att tippa en förhandsfavorit.

Charlie inledde med en låg öppning som svart med två hörn och en sida. Efter att vit tagit de två andra hörnen så var det dags att närma sig svart. En hög approach i ett av hörnen resulterade i en joseki där vit fick förankring i hörnet och svart influens åt båda håll. Vit lyckades dock tvinga svart att skapa dålig form på en av sidorna och vit fick extra influens mot mitten. Möjligen hade vit ett litet övertag nu, men efter blott 45 drag så kan mycket hända. Det som hände redan tio drag senare var dock att vit lyckades omringa den svarta gruppen som tidigare tvingats skapa dålig form. Svart valde att slåss men hamnade i en ko där vit såg ut att ha flest hot. Efter ett par inledande ko-hot så hade svart nog bara ett val: att leva minimalt och i utbyte offra fyra stenar och dessutom låta vit få en stabil grupp omedelbart intill ett av svarts hörn. Svart lyckades dock få in drag på utsidan och nu var inte längre vit lika dominant mot mitten. Fortfarande en liten ledning för vit, men svart har fortfarande chans.

En kort ko-fight stabiliserade varsitt hörn för vit och svart, men vits beslut att avsluta ko-fighten gav svart chans att få en dubbelapproach mot det kvarvarande hörnet. Nu var det vit som tvingades till ineffektiv form, och en lång ko-fight startade där vit riskerade att förlora fem stenar och få en stor grupp flytande med bara ett öga. Svart gav nu i praktiken upp sex stenar i utbyte mot att vinna ko:n, och vit hade nu ett tydligt uppdrag: skapa ett andra öga på utsidan. Svarts uppdrag var lika tydligt, att förhindra detta, men eftersom svart hade lite svagheter i formen på utsidan så lyckades vit få till ett öga. Partiet såg nu, efter knappt 200 drag, motigt ut för svart, och 24 drag senare så gav Charlie upp partiet. Grattis Micael som än en gång visat att han snabbt blivit starkare än sin nuvrande gradering 2D – kanske blir det dags för en uppgradering för Micael efter helgens Göteborg Open?

Download SGF