Charlie klar för spel mot Finland - och Göteborg Open har börjat!

Idag började Göteborg Open 2014 med kvällsföreläsning av Charlie Åkerblom och John Karlsson, båda 4D. Vi fick ett rykande färskt parti genomgånget, så färskt att det inte ens var färdig spelat när föreläsningen skulle ha börjat vid kl 19. Det var nämligen så att Charlie och John bestämt sig för att göra upp om vem som skulle få den återstående platsen i EM-laget mot Finland på tisdag (efter att Charlie förlorat mot Micael Svensson och John förlorat mot Peder Wiklund, tidigare i veckan). Charlie och John spelade på ett av brädena som imorgon kommer att användas i Göteborg Open, och invigde således hela turneringen utan förvarning - lurigt! Matchen visades även på KGS tack vare Jakob Bing som speglade partiet i Svenska rummet. (Klicka på "Läs mer" för mer info.)

Matchen drog ut på tiden och en skara nyfikna som samlats utanför bestämde sig för att själva börja gå igenom matchen. Eskil 2k och Martin 2D ledde genomgången och tillsammans tog vi oss igenom ungefär hälften av matchen innan Charlie och John kom ut och tog över. Vi hade alltså fått fundera rejält tillsammans en stund, och det var mycket givande att ha färdiga frågor att ställa till John och Charlie. Charlie och John gick sedan igenom partiet tillsammans vilket var mycket uppskattat. Vi i publiken lärde oss mycket och även John och Charlie kom på en del bättre tankar och andra varianter. En alltigenom trevlig och givande genomgång. Tack Charlie och John för matchen, och ett extra grattis till Charlie som nu är med och möter Finland på tisdag. Men, först Göteborg Open 2014!

För er som är nyfikna på matchen mellan Charlie och John, men som missade den på KGS, så finns den här nedan. [Foto av Eskil Varenius: Charlie och John går igenom matchen inför publik.]

Download SGF