Resultat från Göteborg Open 2014

Charlie 4D under matchen mot Jakob 3D

I helgen spelades Göteborg open 2014 för 30:e (!) gången. Turneringen ordnades som tidigare av Göteborgs go-klubb och spelades detta år i Göteborgs Schackförbunds lokaler i Linnéstan. 37 spelare deltog, samt ett tiotal besökare som kom för att titta på matcherna eller njuta av föreläsningen på fredagskvällen. Vann gjorde Charlie Åkerblom 4D (här till höger) - Grattis! Fullständiga resultat finns på EGD. För mer info om turneringen och SGF-filer från några av matcherna, klicka på "läs mer".

John 4D under matchen mot Pål 3D

Ett av turneringens mest spännande partier var nog i andra ronden då John fick chansen till revanch mot Charlie i vad som kom att bli en riktig nagelbitare till match på förstabrädet. Efter en tuff start så lyckades John fånga en stor grupp av Charlies stenar. Partiet blev långt och båda spelarna hamnade i byo-yomi. I slutspelet så utbröt en knepig ko-fight i byo-yomi där John tyvärr fick se de Charlie grupp stenar återuppstå och gav då upp partiet. Charlie fortsatte att plocka poäng i turneringen och vid söndagens slut så fann han sig som ende tävlande obesegrad på toppen med fem segrar. På andra plats kom John med fyra vinster, och tredjeplatsen knep Erik Ouchterlony 4D med tre vinster. Grattis alla tre! Två kyu-spelare, Stian Valle 3k och Jonas Pensjö 9k visade fick hela fyra vinster vardera och belönades med varsitt presentkort hos GoButiken.se. Stort grattis även till er båda. Slutligen vill Svenska Goförbundet tacka Göteborgs go-klubb för ännu en väl arrangerad turnering! Erik 4D under matchen mot Ernestas 1D

Under turneringen så fanns också en livestream på förstabrädet, där några partier visades på KGS av organisatörerna eller av någon på KGS som kikade på streamen. För er som varken var i Göteborg eller såg matcherna online så finns här nedan några av helgens matcher, bland annat ovan nämnda match mellan Charlie och John.

Foton av Eskil Varenius: Ovanifrån på denna sida: Charlie, John och Erik.

Rond 2: John Karlsson 4D mot Charlie Åkerblom 4D:

Download SGF

Rond 3: Charlie Åkerblom 4D mot Martin Börjesson 2D:

Download SGF

Rond 4: Charlie Åkerblom 4D mot Pål Sannes 3D:

Download SGF

Rond 5: John Karlsson 4D mot Pål Sannes 3D:

Tags: