Svenska mästerskapen i Go

Varje år anordnar Svenska Goförbundet, oftast i samarbete med någon go-klubb, de Svenska Mästerskapen i Go. Varför skulle du då vilja tävla i SM? Jo: SM är den mest prestigefyllda svenska tävlingen där vinnaren kan titulera sig Svensk Mästare i Go. Förutom själva äran i att vara Svensk Mästare så får vinnaren av SM, enligt årsmötet 2006, följande privilegier:

• Den som vinner SM ska automatiskt rankas upp till 3d under förutsättning att det finns en deltagare på den nivån.
  • Vinnaren av SM blir direktkvalificerad till VM om han eller hon inte tidigare åkt.
  • Den svenska mästaren, och den svenska juniormästaren spelar utan anmälningsavgift på VM-kvalificerade turneringar.

Dessutom får alla de 10 högst placerade spelarna VM-poäng och gör därmed ett stort hopp uppåt i listan över vem som blir uttagen till att representera Sverige internationellt.

Vem som är regerande mästare och vilka som vunnit tidigare år kan du läsa på denna sida.

SM-Format

Formatet för SM 2015 och framåt bestäms, enligt årsmötet 2014, av styrelsen för SGF. Från och med 2016 och framåt har styrelsen beslutat att använda följande format vid SM:

Om det finns 16 deltagare i turneringen som är svenska medborgare och har en rank av minst 2 kyu eller mer. Då kommer det att parallelt med en vanlig Mac Mahon turnering att hållas en utslagsturnering. Seedning i utslagsturneringen baseras på GOR. Personer som blir utslagna återgår till Mac Mahon turneringgen. Vinnaren av utslagsturneringen koras till Svensk Mästare.

Om det inte finns 16 deltagare som är svenska medborgare och / eller har en rank av minst 2 kyu kommer SM titeln istället att delas ut till den högst rankade svenska medborgaren i Mac Mahon turneringen.