Svenska Mästerskapen 2015

Välkomna till de Svenska Mästerskapen i Go 2015. Turneringen spelas detta år i Göteborg under Kristi himmelfärdshelgen, med start fredagen den 15:e maj och slut söndagen den 17 maj. Turneringen arrangeras av Göteborgs go-klubb i samarbete med Svenska Goförbundet. Spellokal är Göteborgs schackcenter på Vegagatan 20, 41309 Göteborg (Google Maps), d.v.s. samma lokal som vi använde för Göteborg Open 2014. Nedan följer detaljerad information om turneringen.

Lista över redan anmälda

Schema

I samband med SM håller Svenska Goförbundet som vanligt sitt årsmöte, där alla go-spelare i Sverige kan vara med och påverka vad Svenska Goförbundet ska göra. Med information om mötet finns på förbundets forum

Fredag 15 maj Lördag 16 maj Söndag  17 maj
09:00-10:30 Registrering 10:00   Rond 3 10:00   Rond 5
11:00  Rond 1 12:30   Lunch 12:30   Lunch
13:30  Lunch 14:00   Rond 4 14:00   Rond 6
15:00  Rond 2 17:00   Middag Snarast: Prisutdelning
18:00  Middag 18:00   Årsmöte SGF

Turneringsformat

Svenska Mästerskapen spelas detta år som en vanlig McMahon-turnering, vilket i korthet innebär att alla spelare börjar med att möta någon som är ungefär lika skicklig. Denna lottning baseras på varje spelares skicklighet, och anpassas sedan efter resultaten under turneringen. Det innebär att alla får chansen att spela roliga matcher på en lagom nivå. En spelare som vinner många matcher får möta svårare motstånd och omvänt. Svagare spelare får i vissa fall handikappstenar vid spel mot starkare spelare. För att få starta som 1 kyu eller starkare så krävs en officiell svensk gradering. En spelare som inte har en officiell gradering kan alltså spela som 2 kyu eller svagare.

Turneringens McMahonribba eller "topgrupp" kommer att sättas på ca 2d, beroende på styrkan hos de spelare som deltar i turneringen. På motsvarande sätt så sätts handikapp-ribban till cirka 10k. Ingångs-MMS sätts så att det inte finns några luckor vid tävlingens start. Flera rankingsteg kan komma att placeras på samma ingångs-MMS för att öka möjligheten att påverka sin placering även för de som inte hamnar i toppgruppen. Som särskiljare används i första hand MMS i andra hand SOS, och i tredje hand "inbördes möte". SOSOS, SODOS och dylikt används inte. Den spelare med svenskt medborgarskap som har bäst placering efter sista ronden blir Svensk Mästare.

Japanska regler, d.v.s. vanlig poängräkning på territorium, gäller.
Grundtid: 75 min
Byo yomi: Tre perioder om 30 s.
Komi: 6.5 poäng till vit i jämna partier, 0.5 vid handikapp.
Handikapp: En stens reducerat handikapp för spelare svagare än handikapp ribban, maximalt nio stenar. Om ribban sätts vid 10k så innebär detta alltså att en spelare som är 14k får tre stenar mot en spelare som är 8k, där den starkare spelaren är vit och får 0.5 komi.

Kost och logi

Det finns möjlighet att övernatta gratis i spellokalen, men av praktiska skäl är antalet övernattande begränsat till 20 personer. Det är först till kvarn som gäller. Det går att sova i lokalen även torsdag-fredag, d.v.s. natten innan turneringen om så önskas. Det finns flera vandrarhem/hotell i närheten, se t.ex. Google Maps.

Frukost kan köpas på plats av Göteborgs go-klubb för 60 SEK för alla tre dagarna.

Under turneringen serveras kaffe och te utan kostnad. Ett mindre utbud av frukt, godis etc. kommer att säljas till självkostnadspris under turneringen.

Lunch och middag ordnas på egen hand, det finns gott om resturanger i närheten av spellokalen.

Deltagaravgift

Vi tar ut en avgift för att delta i turneringen för att täcka kostnader för lokal och utrustning. Eventuellt överskott går till Svenska Goförbundet för att främja Go i Sverige. Avgiften betalas kontant vid registrering. Ordinarie pris för att delta i turneringen är 300 SEK. För studenter/pensionärer och arbetslösa så är avgiften 200 SEK. Personer under 18 eller som spelar sin första turnering spelar gratis. Den regerande svenska mästaren från 2014, Jakob Bing 3D, spelar gratis om han deltar för att försvara sin titel.

Priser

Svenska Goförbundet delar ut ett vandringspris till den som blir svensk mästare. Presentkort hos Gobutiken.se delas ut till spelare med särskilt bra resultat utanför toppgruppen. VM-poäng delas ut bland de 10 bäst placerade svenska medborgarna som 25-19-14-10-7-5-4-3-2-1. SM ger alltså ovanligt många VM-poäng och en bra placering ökar sannolikheten att bli tillfrågad att representera Sverige i tävlingar utomlands. Dessutom får vinnaren av SM, enligt årsmötet 2006, följande förmåner:

• Den som vinner SM ska automatiskt rankas upp till 3d under förutsättning att det finns en deltagare på den nivån.
  • Vinnaren av SM blir direktkvalificerad till VM om han eller hon inte tidigare åkt.
  • Den svenska mästaren spelar utan anmälningsavgift på VM-kvalificerade turneringar.

OBS: Inga penningpriser delas ut i denna turnering.

Frågor?

Eskil Varenius har detta år huvudansvar för organisationen av SM. Vid frågor vänd er därför till Eskil på eskil.varenius@gmail.com.

Datum:
fredag, maj 15, 2015 - 09:30 till söndag, maj 17, 2015 - 18:00