Vinst mot Serbien i Lag-EM!

I säsongens femte rond i Lag-EM så var det dags för Sverige att möta Serbien. Första brädet spelades redan på söndagen, ett par dagar innan ordinarie matchtid som är tisdagkväll. Vår Fredrik Blomback spelade svart mot Nikola Mitic som toppar det serbiska laget. Partiet var mycket spännande, och ett intresserat gäng, med Charlie 5D i spetsen, följde matchen live på IGS och i svenska rummet på KGS. Fredrik fick en bra öppning, men hamnade i en svår situation i midgame och det såg därefter tungt ut länge. Men, Fredda gav sig inte och lyckades mot slutet ta sig tillbaka in i matchen igen. Efter några tveksamma drag från vit så kunde Fredda hämta in de sista poängen som skiljde åt och då poängen räknades stod det klart att Fredda vunnit med 4.5 poäng. Mycket bra spelat! Hur gick det då i de övriga tre matcherna? Jo...

Bräde två spelades på måndagen då Charlie mötte Nikolas bror, Dusan på den aningen ovanliga tiden kl 11 måndag förmiddag. En liten morgonförvirring infann sig redan från början då spelarna råkade välja fel färg. Men, ingen upptäckte detta innan det sjunde draget, och därför spelas enligt reglerna matchen vidare med de färger som valdes. Matchen som följde blev spännande, men tyvärr lite för spännande för Sverige. Charlie gjorde ett tappert försök, men Dusan spelade mycket stabilt och efter drygt 120 drag så lyckades vit fånga en stor grupp på åtta svarta stenar i mitten samtidigt som vit bröt upp svarts influens på toppen. Svart försökte hitta på något för att vända matchen men vit spelade fortsatt stabilt och efter 148 drag så gav Charlie upp. Således 1-1 mot Serbien så långt.

De sista två matcherna spelades kl 20 på tisdagskvällen, alltså på ordinarie matchtid. På tredjebrädet så fick Peder möta Serbiens Lazar. Peder spelade bra från start, men råkade efter drygt 50 drag bli avskuren mot en kan och förlora åtta stenar. Väldigt tungt så tidigt i partiet, vit såg nu ut att ha ett rejält övertag. Men, man ska inte ta ut förlusten i förskott. Peder gav sig inte, och en modfälld publik på KGS fick efter hand upp hoppet igen då vit skapade flera svaga grupper. Svart kunde då utnyttja sin influens och hota flera vita grupper samtidigt. Efter ca 200 drag så stod det klart att Peder fått revansch för sina tidiga förlorade stenar, och lyckades fånga hela 17 vita stenar och samtidigt omringa ett stort territorium. Glädjen spred sig bland publiken, och modfälldheten drabbade istället Serbiens tredjebord, som efter 215 spelade drag gav upp partiet. Vilken comeback Peder!

Micael spelade ett jämnt och spännande parti från start, och partiet kommenterades live i Svenska rummet av Fredda. Efter ca 80 drag så valde dock svart en tveksam joseki och gav vit ett stort hörn i utbyte mot svåranvänd influens. Fredda proklamerade då att det nu såg bra ut för Micael, men än fanns det många drag kvar att spela - skulle han klara att hålla sin ledning hela vägen i mål? Med Peders match pågående samtidigt så var det tydligt att man inte ska lita för mycket på ett tidigt övertag. Micael spelade dock stabilt och kunde efter 254 drag räkna hem en vinst med hela 14.5 poäng. Starkt!

Det blev alltså totalt tre vinster och en förlust mot Serbien, och Sverige har därmed tagit sin första vinst för säsongen! Mycket viktiga poäng för att hålla oss kvar i A-ligan. Starkt jobbat alla spelare!

Bräde 1: Fredrik Blomback (svart) mot Nikola Mitic (vit)

Download SGF

Bräde 2: Charlie Åkerblom (svart) mot Dusan Mitic (vit)

Download SGF