Anton Christenson vann Stockholm Open 2016

Årets Stockholm Open spelades något senare än vanligt, den första helgen i oktober istället för i slutet av augusti. Detta eftersom Stockholmsklubben bytt till en ny klubblokal på kungsholmen där också turneringen hölls. Som vanligt blev det fem ronder, där de tre på lördagen följdes av en partigenomgång av Fredrik Blomback 6D senare på kvällen. Turneringen var ovanligt jämn på många sätt: det var inga stora luckor i startfältet och vem som skulle vinna var ovisst ända in i sista ronden. Men, efter fem spännande ronder stod det till slut klart att bäst resultat av de 22 tävlande hade Anton Christenson (till höger) - grattis! Antons fyra vinster räckte inte bara till en turneringsvinst, utan även till att nå graden av 1 dan (eller shodan). Stort grattis även till detta, vi hoppas se fler spännande matcher från Anton framöver. En annan spelare som förtjänar ett omnämnande var Evgeniy Lokharu som efter att ha spelat bra i flera turneringar nu har förtjänat graden 1 kyu - grattis! Tack till Stockholms go-klub för en väl genomförd turnering! Och, välkomna alla till nästa turnering som spelas i Göteborg den 26:e-27:e november.
Foto (av Jim Wilenius): Staffan Bäcklund (vänster) delar ut första pris till Anton Christenson (höger).

Tags: