Resa till Kina 2019

Jag blev inbjuden av kinesiska Goförbundet i slutet av juni. De satsar stort detta år och bjuder in alla ordföranden från alla länder i världen. Totalt kom 60 representerar från 55 länder från jordens alla kontinenter. Från Norden saknades Norge och Danmark.

Vi träffades 23-26 augusti i staden Rizhao på kusten ovanför Shanghai.

Efter en lång resa fick jag och 3 andra direkt transport till hotellet.

Det var nybyggt och väldigt lyxigt. Rökning var tillåten t.o.m. inne i rummet. Alla fick ett fint teset i present samt en lyxig solfjäder.

Jag fick en personlig tolk, Elisse, som följde mig överallt. Hon har engelska som huvudämne men hon har aldrig varit utanför Kina.

På kvällen var det bankett med långa tal och ett överflöd av mat och dryck. Nie wei Ping och Chang Hao var där. Senare på kvällen berättade en kinesisk man att Nie Wen Ping är en nationalhjälte i Kina. Hans framgångar på 80 och 90-talet är inte glömda. Den nuvarande superkändisen är Kie Je. Han har lyckats ta Go till 2010-talet och nå ut till unga människor.

Senare på fredag kväll gick vi till stranden och fick ännu mer mat. Tallrik efter tallrik ställdes fram. Allt som innehöll kött, från havet, kom från akvarium som fanns strax bredvid oss. Jag hann se två krabbor när vi satte oss. De hade ett alldeles för litet akvarium. Båda stod med ansiktet tryckt mot rutan. Så nära friheten men ändå så långt ifrån!

Senare låg de på en tallrik framför oss. Våra kinesiska värdar åt med god aptit.

Vi hade intressanta diskussioner om hur vi kan använda AI go i framtiden och hur man kan undervisa barn samt hålla intresset uppe.

Lördag 24/8

Jag sov som en stock hela natten och missade frukosten.

Efter en kopp kaffe blev det transport till gokongressen. Alla ordföranden blev välkomnade av sjungande barn som viftade med blommor och tiotals filmande mobiler. Tv- team och journalister följde oss hela vägen. Mottagandet var överväldigande.

Hela lördagen var schemalagd in i minsta detalj.

Allt var storslaget med starwarsliknande musik till proffsiga presentationer. Vi hade öronsnäckor med Live översättning till engelska.

När alla ordföranden presenterades  på scenen fick vi göra ett drag i ett parti. Det var en rolig idé till kommande turneringar.

När det var min tur att gå upp på scenen fick jag vänta en stund. Annonsören trodde att jag var från Slovenien. Hjälpsamma arrangörer försökte påpeka detta men det hjälpte inte. Det stod Sverige under mitt namn så bara en person missförstånd. Jag spelade drag 32 i partiet, ett starkt drag!

Partiet spelades inte klart, förstås. Det hade tagit många timmar.

Efter presentationen fick vi en föreläsning om Go's ursprung och hur det spreds till västvärlden under slutet av 1800-talet och framåt.

Efter detta fick vi en rundtur i byggnaden. Vi fick se de starkaste spelarna göra upp om segern, lite information om AI program och Kinas gohistoria.

Tillbaka på hotellet fick vi en härlig buffé.

När lunchen var avklarad var det dags för vänskapsmatch. Jag fick spela mot kinesiska Goförbundets turneringensansvariga, Chen Lingkai. Han är 5 dan och gav mig 3 stenars handikapp. Jag vann med 5,5 poäng men efteråt visade han att han kunde dödat mig tidigare i partiet. Han var snäll, det var en vänskapsmatch.

Vi samtalade om Go i Kina och Sverige och jag fick tips och inspiration. Det händer mycket på AI-sidan. I framtiden kommer AI kunna lära ut Go. Jag berättar mer om det senare.

En smaskig middag följdes av en show nere vid stranden. Öppen bar med golv av sand gjorde stämningen hög.

Söndag 25/8

Efter en varierad frukostbuffé var det dags för att höra talen från alla inbjudna länder. Det var intressant och många länder är i samma situation som Sverige. Go är byggt på frivilligt engagemang. Jag saknade en fruktsam diskussion om hur vi ska öka intresset för go i framtiden.

Att lyssna på de andra deltagarna gav mig ändå flera tips. Allt blev försenat.

Klockan 13.00 bröt vi för lunch.

Vi fick lite ledigt innan det var dags för avslutningsceremonin. Den var ambitiös med en proffsig film av händelserna på kongressen, prisutdelning och uppträdanden.

Vi hann knappt bli hungriga innan det blev middag.

De mest givande diskussionerna var de informella och det var nyttigt att knyta vänskapsband. På kvällen var många av oss uppe sent.

Måndag 26/8

Hela dagen var egentid. En del gjorde utflykt, en del shoppade. Själv gick jag och klippte mig.

Det funkade bra trots att frisören hade bristande kunskaper i engelska.

Bussen till flygplatsen var försenad men vi var ändå ute i god tid.

Efter drygt fem timmar på Shanghai's flygplats gick flyget hem till Arlanda. Det var inte fullsatt då jag kunde sträcka ut benen.

Det var en lyckad resa. Nu återstår att se om den resulterar i någon som helst förändring. Vi får hoppas på det!

mvh

Staffan Bäcklund