Spela go på nätet

Det finns flera go-servrar på nätet. De som brukar föredras av svenskar är OGS, KGS och DGS. Här finner du en kort introduktion till hur de fungerar.

OGS

Detta är en ganska ny men mycket trevlig server som du når via http://online-go.com. Du kan spela många olika former av go till exempel korrespondensgo, Fischer-tid eller simultana partier. Det finns även ett svenskt chattrum som du hittar i listan till vänster när du valt "Chat". OGS rekommenderas varmt av Goförbundet!

KGS

På KGS kan du logga in som gäst och chatta med andra gospelare. Du kan även se på när andra spelar partier och såklart spela själv.

När du loggar in på KGS första gången hamnar du automatiskt i English Game Room. För att träffa oss och chatta på svenska väljer du Rooms i menyn och sedan som i bilden ...

Eftersom Sverige är ett litet land är det inte alltid det finns andra nybörjare i Svenska rummet vid varje tid på dygnet. På kvällarna är chansen större och hittar du inga i Svenska rummet brukar det gå alldeles utmärkt att hitta någon att spela mot i English Game Room.

Gillar du KGS kan du ladda ned klienten, dvs ett datorprogram som man installerar på sin dator och kopplar upp sig med, och som innehåller vissa extrafunktioner.

Du uppmuntras även att registrera ett konto, så att partierna sparas och du får en rank. Ranken är ett bra hjälpmedel för att hitta motståndare med rätt spelstyrka. Du kan läsa mer om rank och handikapp här.

Mer om KGS och go-servrar finner du på KGS hjälpsidor.

DGS

DGS - Dragon Go-Server är en server för långsamma partier. När du har gjort ett drag kan det dröja några dagar innan motståndaren har gjort sitt nästa drag. I gengäld spelar man ofta flera partier samtidigt på DGS. Poängen med detta är att det passar den som spelar på lediga stunder på jobbet, och den som vill studera spelet djupare.

På DGS finns inga särskilda rum utan bara ett enda stort Waiting Room där de som vill spela lägger upp utmaningar. Du loggar in här.