Vinst med 3-1 mot Frankrike i Lag-EM

Sverige vann med 3-1 mot Frankrike som är ett av de starkaste lagen i EM-ligan. På förstabrädet spelade Fredrik Blomback mot Thomas Debarre. Det är två riktigt starka 6d, några av de starkaste spelarna i Europa. Det var en tuff lång match men till sist vann Fredrik med 1,5 poäng.

På andrabrädet spelade Charlie Åkerblom mot Remi Campagnie. Charlie hade bra statistik mot honom innan, men efter en dålig sekvens på botten hamnade Charlie efter och fick ingen chans att ta ifatt.

På tredjebrädet hade vi Johan Berntsson mot Benjamin Dréan-Guénaïzia. Det var ett ganska grötigt parti och Johan såg ut att ligga efter ett litet ett tag. Men genom att vara flexibel och ge upp stenar på rätt ställe, och framförallt genom att ignorera vissa av Benjamins "sente-drag" lyckades Johan ta hem en seger. Där också 1,5 poäng.

På fjärdebrädet spelade Micael Svensson mot Antoine Fenech. I öppningen gav Micael bort ett stort hörn i utbyte mot snabb utveckling på botten och högersidan. Antoine invaderade ganska lyckat och Micke hamnade efter lite. För att ta ifatt spelade Micael en storskalig moyostrategi vilket ledde till en fight där Micael fick döda ett gäng stenar. Efter det låg Antoine efter och kunde inte ta ifatt.

Väl spelat ni alla, och grattis till de tre vinsterna!

[Baserat på EM-lagkaptén Charlie Åkerbloms inlägg på Svenska förbundets forum]

Tags: