Svenska Mästerskapen 2014

Välkomna alla till de Svenska Mästerskapen i Go 2014! Turneringen spelas även detta år i Norrköping under Kristi himmelfärdshelgen, med start fredagen den 30:e maj och slut söndagen den 1:e juni. Nedan följer detaljerad information och länk till anmälan. OBS: Alla är välkomna att spela i turneringen, även spelare från andra länder. För att kunna vinna titeln "Svensk mästare i Go 2014" måste du dock vara svensk medborgare. Turneringen arrangeras av Norrköpings go-klubb i samarbete med Svenska Goförbundet och med stöd av Sverok Östergötland.

Anmälan görs via denna länk.
En lista över redan anmälda finns här.

Plats

Strömvillans fritidsgård, S:t persgatan 7, 602 33 Norrköping (se bild). Länk till Google Maps.
Strömvillan i Norrköping

13:00   Rond 6
Snarast efter sista ronden: Prisutdelning

Regler m.m.

Svenska Mästerskapen spelas som en cup, dit de 16 högst rankade svenska medborgarna är kvalificerade. Finalen anvgörs i en serie partier, där den som först vinner två partier blir Svensk Mästare. De spelare som inte är kvalificerade för cupen och de som åker ur densamma deltar i en 6 ronders MacMahon-turnering, mer information om SM-formatet finns här.

För McMahon-turneringen gäller:
MacMahon-ribban: cirka 2d
Handikapp-ribban: cirka 10k
Ingångs-MMS sätts så att det inte finns några luckor vid tävlingens start. Flera rankingsteg kan komma att placeras på samma ingångs-MMS för att öka möjligheten att påverka sin placering även för de som inte hamnar i toppgruppen. Som särskiljare används i första hand MMS och i andra hand SOS. Inbördes möte, SOSOS, SODOS och dylikt används inte. Ribbor och rank/MMS-tabeller kommer om möjligt bestämmas och publiceras kvällen före turneringsstarten. Spelare under handikapp-ribban använder handikapp motsvarande rankingskillnaden reducerat med ett i inbördes möten, och rankingskillnaden till ribban reducerat med ett i möten med starkare spelare.

Regler för partierna: Japanska regler
Grundtid: 75 min
Byo yomi: Tre perioder om 30 s
Japansk Komi: 6.5 poäng till vit i jämna partier 0.5 vid handikapp
Handikapp:
1: Inga stenar, 0.5 komi till vit
2-9: Handikappstenar, 0.5 komi till vit

Kost och logi

Det finns möjlighet att övernatta gratis i spellokalen. Madrasser finns att låna, även dessa gratis. Dusch finns.

Det finns möjlighet att köpa frukost på plats av Norrköpings go-klubb för 60 SEK för alla tre dagarna.

Under turneringen serveras kaffe och te utan kostnad. Ett mindre utbud av frukt, godis etc. kommer att säljas till självkostnadspris under turneringen.

Det kommer finnas möjlighet att beställa mat från Sukiyaki. Beställningar kommer att tas emot i samband med registreringen. Meny med priser hittar ni här.

Kostnad

Vi som arrangerar tar ut en kostnad för att spela i turneringen. Denna kostnad täcker lokalhyra, VM-avgift till svenska goförbundet samt prispengar. För att uppmuntra till att anmäla sig tidigt så får du rabatt om du anmäler dig innan 15:e april. Spelare under 18 eller som spelar sin första turnering spelar gratis. Studenter får rabatterat pris. Se tabellen nedan för rätt kostnad för dig. Den regerande svenska mästaren Fredrik Blomback 6D spelar gratis om han deltar för att försvara sin titel 2014.

Anmälan senast 15 april

Anmälan efter 15 april

Student

150:-

200:-

Ej student

200:-

250:-

Under 18 eller första turnering

Årsmöte för Svenska Goförbundet

I samband med SM håller Svenska Goförbundet som vanligt sitt årsmöte. Med information om mötet finns att läsa på förbundets forum. Du kan skicka in motioner och förslag till styrelsen@goforbundet.se.

Frågor?

Jakob Bing har detta år huvudansvar för organisationen av SM. Vid frågor vänd er därför till Jakob på halvpotatis@gmail.com.

Datum:
fredag, maj 30, 2014 - 09:30 till söndag, juni 1, 2014 - 18:00